Vanliga frågor och villkor

Vanliga frågor

– Hur mycket kostar frakten?
Fraktkostnaden för lätta produkter t.ex. vykort, gratulationskort och pennor (dock ej frimärken) är 29 kr, oavsett antal.
Fraktkostnaden för frimärken är 39 kr inkl. moms, oavsett antal. Beställer Ni endast frimärken så betalar Ni ingen moms för frakten. Fraktpriset blir då 31,20 kr, oavsett antal.
På alla andra produkter är den maximala fraktkostnaden 39 kr, oavsett antal. Dock inte de tyngsta frimärksalbumen då deras fraktkostnad är 99 kr, oavsett antal. Ni ser vilken fraktkostnaden är på era produkter när ni kommer till varukorgen.
– Skickar ni beställningar utomlands?
Nej.
– När skickas min beställning?
Din beställning skickas från oss oftast första arbetsdagen efter du lämnat din order men senast inom 5 arbetsdagar. I juli månad behandlar vi order endast en gång i veckan.
– När får jag min beställning?
Ditt brev eller paket levereras till er 1-3 dagar efter att det skickats från oss. Merparten av leveransernas skickas med PostNord varubrev och är oftast framme hos Er dagen efter att vi sänt dem.
– Hur spårar jag min beställning?
Du kan spåra ditt paket via sändnings numret som du får när din beställning skickas från oss. Enstaka lätta produkter t.ex. vykort, gratulationskort och pennor är inte möjliga att spåra då de skickas som brev.
– Hur betalar jag min beställning?
Du betalar din beställning med kortbetalning vid köptillfället. Kortbetalningen sker i samarbete med Nets Netaxept.
Vi har tyvärr inte möjlighet att skicka fakturor.
– Finns samma varor i webbshopen som i butiken på Postmuseum?
De flesta produkter som finns i webbshopen finns även i Postmuseums butik på Lilla Nygatan 6 i Gamla stan i Stockholm. Webbshopen har ett eget lager vilket innebär att de lagerantal som vi visas i webbshopen gäller bara för webbshopen. Så om din vara är slutsåld så finns den kanske på Lilla Nygatan i stället.
– Vad gäller vid ångrat köp?
Du har rätt att ångra ditt köp eller byta varor inom 14 dagar från leveransdagen. Kontakta alltid oss innan du återsänder dina varor. Köparen står själv för frakten och varan ska vara i säljbart skick.
– Kan jag ändra min beställning?
Hör av dig till oss via mejl så fort som möjligt om du vill ändra något i din beställning. Om paketet inte redan är skickat försöker vi lösa ändringar.
– Hur gör jag för att annullera min beställning?
Du kan annullera din order så länge den inte skickats från oss. Skicka ett mejl så fort du ångrar dig.
museibutiken@postnord.com
– Vad gör jag om mitt paket blivit skadat i frakten?
För att göra en reklamation av frakten behöver vi bilder skickade till vår mejladress på den skadade varan och det skadade paketet. Vi skickar nya varor till dig utan extra kostnad så fort vi godkänt fraktskadan.
– Varan jag vill beställa saknar knappen ”KÖP”, vad betyder det?
Saknar en vara knappen ”KÖP” har just den varan sålt slut. Troligtvis kommer varan snart in igen.
– Vad gör jag om jag fått fel vara?
Kontakta oss via mejl om du fått fel vara. Vi mejlar då en retursedel så att du kan skicka tillbaka den felaktiga varan till oss och skickar sedan den rätta varan.
– Kan jag lämna tillbaka en vara från webbshopen i butiken?
Vid ångrat köp, byte eller reklamation går det även bra att komma till butiken i Stockholm.

Villkor och info

Priser
Samtliga priser i Postmuseums webbshop är angivna i svenska kronor inkl. moms. Vid eventuella prisändringar gäller det pris som är aktuellt vid kundens beställningstillfälle.
Orderbekräftelse
En automatisk orderbekräftelse skickas till den e-postadress som uppgetts vid registreringen. Ordernumret på denna bekräftelse ska alltid anges vid kontakt med oss angående din order.
Leveranstid och leverans
Din beställning skickas från oss oftast första arbetsdagen efter du lämnat din order men senast inom 5 arbetsdagar. I juli månad behandlar vi order endast en gång i veckan. Merparten av leveransernas skickas med PostNord varubrev och är oftast framme hos Er dagen efter att vi sänt dem. Om Ni beställt PostNord frimärken skickas de i ett rekommenderat brev och kan bara hämtas ut hos ombud med er legitimation. Vid rekommenderat brev är det viktigt att det namn ni uppger för leverans är exakt detsamma som står på den legitimation som används för utlämningen hos ombud. För företag: Om det saknas namn på beställningen på den person som ska hämta ut det rekommenderade brevet kan bara den som har fullmakt för företaget hämta ut det. Maxvärde per order är 10000 kr (max rek.värde)
Ej uthämtat paket
Vi förbehåller oss rätten att debitera en avgift på 150 kr för ej uthämtade paket för att täcka extra frakt- och hanteringskostnader. Betalning ska ske inom 14 dagar från faktureringsdatum.
Ångerrätt/Öppet köp/Bytesrätt
Du har rätt att ångra ditt köp eller byta varor inom en period av 14 dagar efter att du mottagit ditt paket. Kontakta alltid oss innan du återsänder dina varor. Köparen står själv för returfrakten vid ångrat köp eller byte och varan samt förpackning ska befinna sig i oförändrat skick.
Upphovsrätt och cookies
Samtliga bilder och illustrationer på Postmuseums webbshop är skyddade av upphovsrätten och får inte användas i något annat sammanhang utan skriftlig tillåtelse.
Information
För att handla i Postmuseums webbshop krävs att du är 18 år. I annat fall behövs målsmans godkännande för att handla. Beställning som görs i annan persons namn utan medgivande eller på annat sätt medför att vi lider ekonomisk eller annan skada polisanmäls. Vi försöker förmedla så rättvisa och informativa bilder av våra produkter som möjligt men vi förbehåller oss tryckfel, fel i information samt fel i specifikation på samtliga av våra produkter och tjänster. All bildinformation på våra sidor ska ses som illustrationer och vi kan inte garantera att bilder återger varors exakta utseende.
Hantering av personuppgifter
Postmuseum hanterar dina personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen GDPR. De uppgifter du lämnat till oss vid beställning av en vara använder vi endast för att kunna hantera beställning och köp från vår webbshop. De behandlingar som utförs är: Leverans, inklusive avisering och kontakter rörande leveransen; hantering av betalning; hantering av eventuella reklamationer och garantiärenden.

De uppgifter vi har om dig är: namn, kontaktuppgifter (adress, postadress, e-post och telefonnummer), betalningsinformation, köpinformation (ex. vilken vara som har beställts eller om varan ska levereras till en annan adress.

Hantering av personuppgifterna är nödvändiga för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden enligt köpeavtalet. Uppgifterna sparas till dess att köpet har genomförts (inklusive leverans och betalning) och för en tid om 24 månader därefter i syfte att kunna hantera eventuella reklamations- och garantiärenden.

Postmuseum

Museishopen

PostNord Sverige AB

Org. Nr. 556711-5695